Michelle a.k.a. Aussiemies over ME/CVS!

My Aussie way of life...

Lieve allemaal,

En ineens is het al weer een maand verder! Wat gaat de tijd snel zeg, ongelooflijk! Hoog tijd voor een update (Beware: een erg lange update)

De vorige keer dat ik een stukje schreef eindigde ik met een vooruitzicht van de week die komen ging. Aangezien mijn geheugen zo lek is als een mandje, heb ik even mijn agenda erbij gepakt om te kijken wat ik nu ook alweer in de afgelopen weken heb gedaan haha.

Zondag 1 maart ben ik dus naar het optreden van Bec Lavelle geweest, die samen met twee Australiërs door het land toert en kleine pubs en clubs aandoet. Die avond was echt geweldig. Haar optreden was gewoonweg fantastisch; haar stem is zo mooi en zo zuiver. Engelachtig! De twee mannen waren ook erg goed. 1 van de twee is momenteel bezig met een comedy album en sommige nummers van hem waren dan ook echt hilarisch (zo ging een nummer over mestkevers en een ander over een vlieg. Mocht je geïnteresseerd zijn, zoek op Myspace even naar Pete Denahy). Overall, was het dus een zeer geslaagde avond!

In de week voordat de lessen begonnen, O-week genaamd (of ook wel: week zero), was er elke dag een BBQ, muziek en andere activiteiten op de campus. Ik ben dus voornamelijk daar mee bezig geweest en verder heb ik wat gerelaxed (aangezien ik erg moe was).

Daarna volgde mijn eerste lesweek. Hoewel het bij alle 4 de vakken vooral introducerend was, zaten er ook al hele interessante stukken tussen.Voor degene die het niet weten, ik volg de volgende 4 vakken: Human structure & function (anatomie en fysiologie), Psychologie, Criminologie en Australia Today (Cultural studies). Ik moet zeggen dat tot op heden alles erg interessant is.

Human structure and function is helemaal geweldig, vooral omdat het medisch gerelateerd is. Maar daarnaast heb ik ook practicals, wat dus betekent dat ik het lab in ga om testjes te doen! Zo heb ik vorige week met de microscope gewerkt en ga ik aankomende maandag de hersens van een schaap ontleden! We gaan ook nog het hart van een schaap bekijken, een ECG maken en een longfunctietest doen. Helemaal gaaf dus. Aangezien ik geen biologie en scheikunde achtergrond heb, is het soms wel behoorlijk pittig. Gelukkig is de lecturer enorm goed in het simpel uitleggen van ingewikkelde dingen, dus dat is wel een voordeel.

Psychologie is opzich interessant, maar de tutorials kunnen beter. Ook het onderzoek wat we nu aan het doen zijn, vind ik niet echt van hoogstaande kwaliteit, maar misschien hebben ze daar wel een of andere reden voor die ik nog niet weet. Afgelopen week ging het over je hersens en wat er kan gebeuren als je hersens dus niet optimaal werken (split brain studies). Echt heel fascinerend!

Criminologie is zeer interessant. De docent is enorm enthousiast en gedreven en dat maakt het uiteraard extra leuk. Deze week hebben we het gehad over psychologische theorieën binnen de criminologie en als onderdeel daarvan hebben we een stuk van de verklaring van Joseph Fritzl op psychologisch gebied geanalyseerd. Fascinerend!

Australia Today is een leuk vak, puur en alleen omdat ik op deze manier enorm veel over Australië kom te weten. Het is daarnaast ook wat ‘vrijblijvender’ dan de andere vakken en dus gemakkelijk vol te houden.

In de eerste lesweek heb ik overigens ook samen met Yoanne (Nederlands meisje) mijn eastertrip geboekt. Alle studenten hebben van 10-19 april een semesterbreak. Yoanne en ik vertrekken op de 8ste per vliegtuig naar Alice Springs. De 10de worden we opgehaald voor een georganiseerde reis (guided tour) naar Adelaide. We gaan onder andere naar de Uluru (Ayers Rock), the Olga’s, Flinders Range (natuurpark), Coober Pedy (Opaalmijnen) en uiteraard Adelaide. De tour duurt 6 dagen. Vervolgens hebben we nog een dag in Adelaide. We hebben al een auto gehuurd en gaan dan de omgeving bekijken waar de serie McLeod’s Daughters is opgenomen. Zondag de 19de vliegen we weer terug naar Melbourne.

1,5 week geleden ben ik voor het eerst naar Melbourne geweest. Er was daar een food & wine festival en dat hebben we dus even bekeken. Melbourne is een echte metropool, enorm druk, met een behoorlijke skyline. Een echt mooie stad vind ik het niet. De oude gebouwen die wij in Europa kennen, zie je hier niet. De meeste gebouwen zijn nog geen 200 jaar oud. Aangezien Melbourne is gebouwd puur voor de handel, zien sommige delen er ook echt uit als industriestad. Verder zijn het vooral de architectonische hoogstandjes die je aandacht trekken. Melbourne wordt in tweeën opgedeeld door een rivier. Ik vond de stad aan ene kant van de rivier leuker en gezelliger dan aan de andere kant (erg druk). Ik heb echter maar een paar uurtjes in Melbourne rond gelopen en wil graag nog een keer terug om alles op mijn gemak te bekijken.

Verder ben ik nu 2 keer naar het strand in Geelong geweest. Om daar te komen moet ik een half uurtje in de bus en dan nog 10 minuutjes lopen. Het mooie is dat het strand – zelfs op een zaterdag met warm weer – zo’n beetje verlaten is. Heerlijk rustig dus! De laatste keer was het echter wel erg warm, zeker zo’n 35 graden, met warme wind en geen wolken. We hebben toen ook maar 2,5 uur op het strand gelegen. Op een gegeven moment stonden we te wachten voor het stoplicht en het leek echt alsof 1 kant in de fik stond, zo heet was de zon!

Owh, nu ik het toch over bussen heb! Het bussysteem is hier echt veel minder goed en minder uitgebreid dan in Nederland. Ze rijden als je geluk hebt 1x in het uur, maar slaan soms dan ook bepaalde haltes over (en laat dat nou net de halte zijn die je moet hebben) die ze een uur later wel weer aandoen. Daarnaast rijden ze vanaf 18.00u nog maar 1x in de 2 uur en als je na 20.00u nog naar huis wilt heb je gewoon pech en moet je maar een taxi nemen! En in het weekend is het zelfs nog slechter geregeld. De treinen rijden ook maar 1x in het uur (zelfs naar de grote steden!). Het interieur is wel redelijk luxe, maar qua snelheid doet Nederland het wederom beter. Deze treinen gaan niet harder dan +/- 90km/uur. Dus mensen, niet zeuren, het Nederlandse OV-systeem is zo slecht nog niet haha.

Enorm pluspunt: het is heeeel goedkoop om met het OV te gaan! Je kunt voor 2 dollar (= 1 euro) 2 uur lang met de bus door de omgeving reizen en een retourtje Melbourne (150km) is 12 dollar (= 6 euro)! Dat is dus wel weer een stuk beter dan in Nederland…

Anyway, terug naar mijn belevenissen. Afgelopen vrijdag ben ik samen met Pia (Fins) en Sarah (Zwitsers) naar een optreden van een Simon and Garfunkel tribute band gegaan. Was wederom erg goede muziek. We hebben dan ook weer een geslaagde avond gehad.

Van zondag op maandagnacht (3.15u) werd ik ineens wakker van een enorm hard geluid….het brandalarm!!! Aangezien het brandalarm hier op de campus regelmatig afgaat (dronken mensen die ‘per ongeluk’ het alarm af laten gaan), was het eerste wat ik dacht: welke idioot heeft dat ding af laten gaan?! Geen seconde eraan gedacht dat het misschien wel echt om brand kon gaan. Gelukkig bleek dat ook niet het geval. We moesten echter wel evacueren. Na 10 minuutjes kwam een grote firetruck aanrijden, stapten 4 stoere brandweermannen uit om vervolgens gezamenlijk het brandalarm af te zetten. Daarna konden we dus weer naar binnen. Net toen de firetruck weer weg begon te rijden ging dat ding weer af! Dus hup, weer iedereen het gebouw uit, de 4 stoere brandweermannen het gebouw weer in, brandalarm afgezet en toen konden we wederom naar binnen. Het is daarna gelukkig rustig gebleven.
11 uur maandagochtend: brandalarm! Gelukkig dit keer niet in ons gebouw, maar in de main building, waar o.a. de grootste collegezaal zit. Dit maal bleek er wel een klein brandje te zijn in het restaurant. 3 firetrucks erbij en na enige tijd was dat ook weer opgelost. Commotie, commotie!

Aangezien ik een hoop vragen heb gekregen over mijn gezondheid zal ik ffies een update geven. Over het geheel gezien gaat het behoorlijk goed. Afgelopen 2,5/3 weken was het echter even wat minder en was ik echt behoorlijk moe. Deze week lijkt het weer de goede kant op te gaan, dus fingers crossed dat het doorzet. Ik ga elke dinsdag naar yoga om lekker te ontspannen en daarnaast loop ik hard. Inmiddels kan ik 15 minuten aangesloten hardlopen, waar ik uiteraard enorm blij mee ben als je bedenkt waar ik vandaan ben gekomen.

Komende 2 weken ga ik hard aan de slag voor school. Ik heb een aantal essays die ik moet schrijven, ik moet een presentatie geven en ik moet alvast leren voor mijn mid-semester test van Human structure and function (die heb ik een dag nadat ik terug kom van mijn trip, heel fijn!).

Verder probeer ik lekker te genieten van het mooie weer en van de prachtige campus hier.

Ook hoop ik dat het jullie allemaal goed vergaat daar in het verre Nederland! Mocht je wat interessants, leuks, boeiends, opmerkelijks of minder leuks te melden hebben, stuur dan ffies een mailtje, want ik wil graag weten hoe het met jullie allemaal gaat. Ik zal uiteraard nu ook nog even wat foto’s uploaden!

Tot de volgende update, mail, sms, krabbel of reactie!

Heel veel liefs,
Michelle

PS: de foto's zijn inmiddels geupload!!

Reacties

Reacties

ellen aka je tante

helemaal leuk om zo uitgebreid te lezen wat en hoe het je daar vergaat!!!
liefs van ons

Ruth

Super lieverd dat je het zo naar je zin hebt, en dan ook nog de kans krijgt zoveel te gaan bekijken, optredens te gaan en noem maar op......

liefs Ruth

Ri

Heyy Mies!

Leuk om alles weer te lezen.. Klinkt allemaal super! Toen je begon over essays en tests dacht ik: Oh ja.. ze moet natuurlijk ook nog aan school werken haha! Daarvoor ben je natuurlijk ook gekomen!
Ik ben benieuwd naar je foto's, hoop dat ze snel komen.. En ik zal niet meer zeuren over het OV hier oke ;)?! Ik bedacht dat je het misschien wel een btje tegen mij en je mams had haha! Nou geniet ervan meis!

Dikke kus

Carol aka Pleya

Hoi Mies,

Wat een belevenissen weer! Natuurlijk begrijp ik dat je studie nu een groot deel van de tijd opslokt, maar zoals ik het lees heb je in iedergeval ook nog tijd voor leuke dingen.

Succes met je presentatie. Dat gaat vast wel lukken!

Het enige boeiende dat ik de komende weken (wie weet maanden) meemaak is hoe het buitenlicht op mijn bed valt ;) De infectie in voet lijkt minder te worden, klein hoera :)

Ben benieuwd naar je nwe foto's ...

Knuf, C*

Mama

Je hebt er weer een amusant en lekker leesbaar verhaal van gemaakt.
Ook al kende ik ze al....toch weer leuk om ze in deze vorm te lezen.
Dikke knuf en kus,
Mama

Suus

Mieske!

Ik kende ook al een groot deel van het verhaal, maar vind toch leuk om te lezen! Wacht met smart op de foto's. Succes met scholen, wij hebben morgen laatste tt alweer! Jeeeeh!

Dikke kus

Rudolf

Interessant en boeiend verhaal natuurlijk weer, maar je begrijpt dat ik óók enorm uitkijk naar je foto's :P.

Tessa

Hey Mies!

Wat een leuk verhaal weer! Super fijn dat je t zo leuk hebt daar en dat t zo goed met je gaat! Ik mail je t weekend ff uitgebreid! xxxjes

marijke

Hoi meis,

wat leuk om zo even een "kijkje" bij jou te nemen.
Veel plezier en succes.

Groetjes Marijke

suus ( van schaick )

Heeyy mies!

Leuk om iedere keer te lezen wat je uitspookt:) Ben blij dat het beter met je gaat en dat je het naar je zin hebt. Hier in sydney is het nog steeds goed. Ik vermaak mij prima en werken doe ik niet echt vanwege de economische crisis. De maand april is het rustigts wat ze ooit mee hebben gemaakt dus dat word amper werken. Gelukkig voor mij komt mijn vader langs op 5 april :)! Ik las dat jij rond 10 april weg ging voor een trip en laten papa en ik dan netnaar Melbourne komen voor zo'n 5 dagen! Dacht anders konden we misschien s'avonds nog een drankje ofzo doen! Maargoed moeten we dan maar weer doen in nederland haha!

Heeeel veel plezier en geniet ervan!

Kus

Ava

mies!
echt superleuk al die verhalen!! En wat een onwijs gave foto's! Volgens mij vermaak jij je daar wel!:) heeeel veel plezier nog !
liefs ava

Anika

Hee Aussiemies!

Jaloersmakende feauteax, zo op de vrijdagochtend. Het doet mij daarom deugd dat er ook gewoon nog tentamens en ssays gemaakt en presentaties gehouden moeten worden =p.

Goed om te horen dat mijn to-do lijstje nog steeds goed bijgehouden wordt, met een bezoek aan Ayers rock. Die campusverhalen zijn geniaal, ik hoop dat de brandweermannen ook nog leuk waren om naar te kijken, dat maakt alles compleet.

Over het OV zullen wij Nederlanders helaas altijd klagen, ondanks dat het best goed is vergeleken landen zoals Griekenland of Aussieland. Ik voermoed dat dit komt doordat Australiers en Grieken idd de relaxe levenstijl veel meer waarderen dan wij. Als de bus vandaag niet komt, komt ie morgen wel!

Veel plezier en succes de komende weken!

Anika

MirandaG

Hey Meis,

Wat fijn om te horen en te zien dat het zo goed gaat daar en dat je al leuke mensen hebt ontmoet. Geniet ervan.
Liefs,
Miranda

Domi

Hai Mies,

Leuk verhaal weer! Fijn dat het weer de goede kant op gaat en dat je zoveel leuke dingen kunt ondernemen... Succes met studeren!

XX

Oma,

Lieve michelle,
Dankje wel voor je mooie verhaal en de foto's.Dus jij gaat al naar Ayer's Rock,ben benieuwd naar je reactie.'k Was een paar weken geleden in de bibliotheek,wilde een boek van een bepaalde schrijfster maar dat was er niet,pakte het boek er naast en weet je wat daar op stond????deAyer's Rock.
Heb het gelezen, het ging over mensen in Australie vanaf 1930. Sydney,Carns en Brisbane kwamen er in voor maar ook de outback.Heb het vanmiddag omgeruild en weer een boek van de zelfde schrijfster meegenomen ook over Australie.
Veel sucses met je studie en geniet van de uitstapjes!!!!!!!!! Liefs, Oma.

Lonneke

Hey die Michelle!
Leuk verhaal weer hoor... ooit nagedacht over een carriere bij de perceptie ;) Jij hebt dus ook een "spring break" haha, nou goed dat je er een culturele trip van maakt, lijkt me erg leuk waar je allemaal naartoe gaat! Ik ben jaloers op de 35 graden.. ik had dat even in Vegas, maar hier is het weer -1...!
Succes met de essays en tot mails! xx Lon

Annemarie

Leuk verslag,goed om te horen dat het je goed bevalt.
Maak er gewoon iets geweldigs van,is het volgens mij al,en iedereen heeft weleens een iets mindere periode maar zoals jezelf wel merkt ook die gaat weer over.
Heb een leuke verjaardag daar ginds met vrienden en geniet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!