Michelle a.k.a. Aussiemies over ME/CVS!

Jason Mraz, Geelong Cats, Melbourne en Perth

Lieve Allemaal,

Hierbij weer een update vanuit Australië! Het is inmiddels al weer 4,5 week geleden dat ik wat geschreven heb. Wat gaat die tijd toch snel zeg! Niet normaal! Ik zit hier al weer 3,5 maand en over 4 weken ben ik al klaar met studeren!

Maar laat ik eerst maar weer even wat terug in de tijd gaan. Ik was gebleven bij de laatste dag van mijn geweldige trip van Alice Springs naar Adelaide. De maandag na de trip zat ik nog in een compleet andere wereld en het leren dat voor die dag op het program stond, heb ik wijselijk overgeslagen. Dinsdagochtend had ik mijn allereerste tentamen, een midtrimester test van Human Structure and Function…tja…niet voor geleerd dus...Toch die ochtend maar snel even een uurtje de revision lecture doorgekeken en daarna het tentamen gemaakt. Ging nog niet eens zo heel slecht, hoe mooi is dat?! Ik verwachtte het of net niet of net wel gehaald te hebben en wat blijkt: twee weken kreeg ik mijn cijfer terug en ik heb het dus gewoon gehaald! Toppie, ook weer in de pocket haha!

Dinsdagavond ben ik samen met Pia naar het concert van Jason Mraz geweest en dat was echt helemaal te gek. Wat is die jongen goed zeg, een echte muzikant!! Helaas speelde hij maar 1,5 uur en dat vloog om. Maar goed, we hebben een geweldige avond gehad en daar gaat het om!
Verder heb ik de weken die volgden vooral gestudeerd: lessen gevolgd, gelezen en assignments geschreven. Daarnaast is Narelle me aan het leren hoe ik gitaar moet spelen en dus heb ik zo af en toe een lesje. Deze week is ze thuis (op zo’n 3,5 rijden van hier) en heeft ze haar gitaar bij mij achtergelaten. Ik kan nu dus zo vaak als ik wil oefenen en ik moet zeggen dat het al beter gaat. Het is in ieder geval heel leuk om te doen!

30 april was het voor jullie Koninginnedag (en voor mij ook wel) en ik had om 13.00u NL tijd met mijn ouders afgesproken om te gaan skypen. Ik kreeg toen meteen te horen over de afgrijselijke gebeurtenissen in Apeldoorn en ik heb de rest van de avond het nieuws gevolgd. Het was toch wel raar om niet in Nederland aanwezig te zijn gedurende deze gebeurtenis. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik denk dat het als een soort ‘gemis’ voelde….het niet in staat zijn om dit met Nederlanders te bespreken.
Overigens werd er hier in Australië ook over gerapporteerd. Het was een aantal keer op het nieuws en ook kranten schreven erover.

Die vrijdag ben ik samen met Yoanne en Sarah naar Geelong gegaan, waar we met Mark hadden afgesproken; een van de jongens die ook mee was op de trip van Alice naar Adelaide. We hebben de hele middag een beetje geshopt en gekletst. Was weer hartstikke gezellig.

4 mei – voor jullie dodenherdenking, voor mij een normale schooldag - had ik mijn 3de practical voor Human Structure and Function. Dit keer mochten we het hart van een schaap ontleden, bloeddruk bij elkaar opmeten en een ECG maken en interpreteren. Was weer helemaal gaaf.

Op donderdag had ik een excursie met mijn mede studenten van het vak Australia Today. We gingen naar Narana cultural centre, een Aboriginal cultural centre. Ik was hier voor de start van het semester al geweest, maar het was wederom zeer interessant. De Aboriginal cultuur is intrigerend en heel bijzonder. Zeker de moeite waard om je eens in te verdiepen!

9 mei ben ik samen met Sarah, Pia, Jenny en Lizzie naar een Australian Football Match geweest, ook wel bekend als Aussie rules of Footy. Het is een combinatie tussen Europees voetbal en rugby. Ze spelen 18 tegen 18 op een gigantisch ovaal veld en het doel is om de rugby bal tussen 2 palen te schieten. Spelers mogen zowel gebruik maken van hun handen als hun voeten. Het spel wordt alleen voor vrije trappen stilgelegd (en een vrije trap is een rechtstreeks schot op ‘doel’); aan creperende spelers wordt geen aandacht besteedt: die moeten maar wachten op de verzorgers die gewoon het veld in mogen lopen. Weer andere assistenten brengen water langs en ‘loopjongens’ rennen als een gek over het veld om de tactiek van de coach over te brengen op de spelers. En dat dus allemaal terwijl het spel doorgaat! Het is ‘amazing’ om te zien hoe snel de spelers kunnen rennen en hoe accuraat elke bal van hun slof af vliegt. 90% van de ballen komt rechtstreeks in de handen van een medespeler…..daar kunnen die voetballers van ons nog eens een puntje aan zuigen! Overigens kent footy niet het fameuze ‘tikkie terug of defensief spel’. Het is volle kracht vooruit! Het spel kent hierdoor een enorm tempo en is zeer aantrekkelijk om naar te kijken. Wij waren uiteraard voor de Geelong Cats en gelukkig hebben ze de Sydney Swans dik ingemaakt! Al met al was het een zeer enerverende en gezellige middag.

De dag erna ben ik samen met Sarah naar Melbourne geweest om de toerist uit te hangen. Beide hadden we nog weinig van Melbourne gezien en dus was het hoog tijd om het eens even te gaan bekijken. We zijn onder andere in het gigantische casino geweest en naar de Queen Victoria Markets: een overdekte markt met meer dan 1000 stands.

Donderdag de 14de had ik eerst een tutorial van Australia Today. Een half uur daarna was ik op weg naar het vliegveld van Melbourne! Ik ging namelijk voor 4 daagjes naar Perth, Western Australia!! Na een voorspoedige vlucht landde ik om 19.00u plaatselijke tijd (het is daar 2 uur eerder dan in Melbourne) in Perth. De vlucht was wederom verbazingwekkend: 3 uur lang niets te zien, alleen maar outback en ineens, uit het niets, zie je de honderdduizenden lichtjes van Perth en suburbs, geweldig! Op het vliegveld werd ik opgewacht door Danielle, een vriendin die ik ook al in Adelaide had ontmoet, en haar dochter Abby. In een uurtje zijn we naar haar huis gereden in Rockingham, ten zuiden van Perth.

Vrijdag ben ik samen met Danielle en Sheri (een andere vriendin) naar Rottnest Island geweest. Een eiland dat voor de kust van Fremantle/Perth ligt. In een half uurtje varen ben je er al! Het eiland is zo’n 7km lang en 4km breed en is autovrij. Er zijn wat winkeltjes, een pub en een ziekenhuisje en verder staan er vakantiehuisjes. Zodra je voet op het eiland zet, heb je meteen een vakantiegevoel. Het is werkelijk waar een prachtig bounty eiland. Overal zijn verbazingwekkend mooie stranden met prachtig blauw helder water en wit zand. We hadden ook nog eens geweldig weer: 30 graden, strakblauwe hemel, heeerlijk zonnetje. Zoals je wel begrijpt, heb ik me daar prima vermaakt! We hebben op het strand gelegen, een stukje van het eiland te voet verkent en lekker een drankje gedaan in de pub met view. Tegen het einde van de middag moesten we helaas weer terug naar het vaste land. We zijn toen nog een stukje omhoog gereden en hebben Cottle Sloe en Scarborough bekeken en daar ook gegeten. Daarna zijn we weer terug naar Rockingham gereden.

Zaterdag zijn Danielle, Nicole (weer een andere vriendin), Sheri en ik naar Perth geweest. We hebben een stukje van de art gallery en het museum bekeken en daarna zijn we de stad gaan verkennen. Perth is een mooie, tamelijk klein ogende stad. Het heeft enkele prachtige gebouwen, zowel historisch als nieuw. Rondom Perth liggen een hoop parken, die heerlijk rustig zijn. Tegen het einde van de middag zijn we naar Kings Park gereden, de botanical gardens van Perth. Het is een enorm groot en mooi park dat op een heuvel ligt. Vanaf het park heb je dan ook een prachtig uitzicht op de (skyline van de) stad. In het park hebben we de tree top walk gedaan. Dit is een loopbrug gebouwd op flinke hoogte die je doet vermoeden dat je tussen de boomtoppen loopt. Was leuk en mooi!

We hebben in het plaatselijke café genoten van het meest goddelijke mango ijs en berry smoothies. Heerlijk! ’s Avonds hebben we met zijn allen bij een zeeer chique Chinees restaurant gegeten…of naja, chique voor Chinese begrippen. Het eten was werkelijk waar geweldig en we hebben een gezellige avond gehad.

Zondag was alweer mijn laatste dag in Perth en die hebben we doorgebracht in Rockingham, waar ik onder andere een stukje kust heb bekeken, en in Fremantle. Fremantle is een supergezellige stad die enorm veel Italiaanse invloeden en Italianen kent. We hebben daar de markt bekeken, wat een drukke maar gezellige bedoening was. Er was onder andere een kraampje/winkeltje dat zeep verkocht, maar dan wel heeeel bijzondere zeep. Als je nieuwsgierig bent geworden, moet je maar even naar mijn foto’s kijken! Zeker de moeite waard!
’s Avonds heb ik een echte homemade maaltijd gegeten bij Danielle thuis en om 21.45 zijn we naar Perth airport vertrokken. Om 1.30u vertrok dan eindelijk mijn vlucht (het was maar een half uur vertraagd, maar het voelde erg lang aan) en ik heb iets van 1,5 uur kunnen slapen (de vlucht is zo’n 3,5 uur). Om 7 uur stond ik weer op Melbournse bodem en vertrok ik weer met de bus terug naar de campus. Daar aangekomen kon ik 2 uur later meteen een college meepakken en een uur later weer 1. Was dus een heftige dag, op 1,5 uur slaap haha.

De afgelopen dagen ben ik vooral met de studie bezig geweest. Ik heb tot nu toe alles gehaald, waar ik uiteraard erg blij mee ben. De komende 2 weken moet ik nog 2 grote assignments schrijven; 1 voor criminologie en 1 voor Australia Today. Komende week heb ik nog een volledige lesweek, de week erna heb ik maar van 1 vak les. De andere vakken zijn vrij geroosterd i.v.m. de opkomende toetsweken die van 8 tot 19 juni zijn. Ik heb op de 12de en de 19de een toets en daarna ben ik alweer klaar met studeren! Hoe raar is dat? Het gaat echt zo snel! In 4 weken ben ik gewoon klaar, komt mijn familie en kan ik gaan reizen! Een geweldige, vreemde, leuke en rare gedachte. Ik moet er nog maar niet teveel over nadenken, eerst deze 4 weken nog maar even afmaken!!

Ik hoop dat alles in Nederland bij iedereen zijn gangetje gaat! Mocht je iets leuks te vertellen hebben, laat het dan even via mail, sms, comment, facebook of hyves weten!

Tot de volgende update,

Veel liefs,
Michelle

Ps: voor meer foto's, zie facebook!

Geelong Cats - Sydney Swans

Perth - dag 1

Perth - dag 2

Perth - dag 3

Mocht je zelf een facebook account hebben, kijk dan ook even naar de foto's waarop ik getagd ben ('Mijn foto's')!!

Mama

Weer een prachtig hoofdstuk bijgeschreven aan jouw 'jongensboek' (sort of...haha).
Belevenissen die schatten voor het leven zijn!!

ellen aka je tante

Weer helemaal te gek hoor en zo leuk om mee te reizen.

Oma

Ik was het weekend bij tante Corrie,ben net een uurtje thuis,was ook gezellig ,hoor!!!!!
Heb nu je lange verhaal gelezen.Geweldig dat je zoveel beleefd!!!!!!
Ja ,over 4 weekjes zijn we bij je en gaan er ook van genieten.
Verder gaat het met mij prima!!!!!
Donderdag(Hemelvaartsdag) ben ik met 3 vriendinnen naar Doorn gefietst en hebben we in het van Gimbornpark anderhalf uur gewandeld .Daar bloeide de rododendrons en de azalea's,prachtig!!!!!Na terug gefietst te zijn hebben we met elkaar gegeten en daarna nog gerummikubt.
De tuin ligt er goed bij ,maar ja daar is altijd wel wat in te doen,dus gaat daar veel vrije tijd in zitten.
Maar het is leuk werk!!!!
Veel succes met je studie!!!!
Liefs van Oma.

Lonneke

Hey mies! Ik hoop dat de laatste loodjes niet al te zwaar zijn. Nog maar 1,5 week nu! Lekker hoor. Geniet van het reizen straks en ik zie je na de zomer weer in Nederland! Ik heb er zin in! x Lon