Michelle a.k.a. Aussiemies over ME/CVS!

De eerste week...

Lieve allemaal,

De eerste week in Australie zit er al weer op. Ik heb het gevoel alsof ik hier al eeuwen zit, raar is dat!

Mijn eerste week was geweldig. De mensen zijn allemaal zo enorm vriendelijk en gastvrij, daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. De natuur is beeldschoon: er zijn heuvels, allerlei soorten bomen, geel gras (groen gras is moeilijk te vinden met deze droogte), strakblauwe hemels, prachtige zon, mooie stranden, helderblauw water.....I love it! De dieren zijn zowel lief, leuk en grappig, als eng, creepy en brrrr (spinnen)! Detaal is geweldig, of eigenlijk al dat aussie slang is geweldig. Ik leer elke dagwel weer een nieuwe aussie uitdrukking: ooit wel eens gehoord van ' Meat pieanddead horse' (meat pie met ketchup)?Parmy (kip met daarover heen kaas, ham en tomaten)? Thongs (slippers)? Bickies and dip (koekjes met dipsaus)? yonks (voor een lange tijd)? two sandwiches short of a picnic (iemand die wat achterloopt qua IQ)? Goods and shackals (pak je spullen, we gaan)? Grause (cool)? Buggar (verdorrie)?

Op een avond was ik erg moe en de familie was in een smartass bui, dus kreeg ik alle aussie slang op me afgevuurd en ik had geeeen idee waar ze het over hadden hahaha. Maar goed, ik pik het vrij snel op en ze willen het allemaal graag uitleggen wat het betekent.

Terug naar mijn eerste week in Australie en de avonturen die ik hebbeleefd.
De maandag na mijn aankomst was ik voor het eerst alleen thuis in het huis van Sharlene. Steve en Sharlene waren aan het werk en de kinderen naar school. Ik heb dus lekker wat kunnencomputeren en mijn dagboek bij kunnen schrijven. De planning was om met de ouders van Sharlene een ritje over de BellarinePeninsula (dat is het stukje uitstekend land waar ik nu op zit) te gaan maken, maar ik was zo moe dat ik het heb moeten afzeggen. Heb vervolgens 3 uur in coma gelegen. 's avonds ben ik voor het eerst naar een Aussie supermarkt geweest en dat was wel leuk om te zien. Het is een beetje te vergelijken met de grote supermarkten in Italie en Frankrijk.

Op dinsdag ben ik dan wel met Sharlene's ouders op stap geweest. We zijn naar Queenscliff gereden, eenstadje op zo'n 15 minuten hiervandaan. Ook daar zijn prachtige stranden en een mooie natuur.Van Queenscliff zijn we naar Point Lonsdale en de Clifton Springs Harbour gereden.Een aantal foto's die ik tijdens dit ritje heb gemaakt, zal ik hier uploaden. De ouders van Sharlene zijn echte schatten van mensen en ze wisten me een hoop over de geschiedenis van de peninsula te vertellen.
's avonds zijn we nog langs de McLeod's water reserve gereden, vond ik wel ff leuk natuurlijk als McLeod's Daughters fan (dat meertje heeft niets met de serie te maken, behalve dat het dezelfde naam draagt).

Woensdag was een drukke dag. Sharlene was vrij en we zouden naar Geelong gaan om wat dingen te kopen en om even de stad te verkennen. Om 09.30u vertrokken we echter eerst richting de Farm van Corinna (een goede vriendin van Sharlene) omdat ze even naar een paard moest kijken. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat ze net de schapen wilde gaan voeren en of ik mee wilde. Tuurlijk wil ik dat!! Er stond al zo'n echte oude ute(nog een aussie woord) klaar met daarin dehooibalen. Samen met Lisset (dochter van Corinna) ben ik achterop de ute gaan staan en hebben we de hooibalen eruit gegooidterwijl deschapen achter de auto aanrenden. Vervolgens kwamen ze een schaap tegen dat niet meer kon opstaan. Hij had sandflies en werd dus levend opgegeten door de maden. Dus hup schaap over het hek en in de ute en mee naar de boerderij omwat TLC te krijgen. Ook hiervan zal ik wat foto's uploaden.
Na dit avontuurtjezijn we naar Geelong gereden. Daar heb ik een Aussie simkaart gekocht. Voor iedereen diehet wil hebben, dit is mijn nummer: 0458177513 (weet niet zeker of je er +61 voor moet zetten of dat je mobi dat vanzelf doet). Daarna heb ik mijn eerste meat pie and dead horse gegeten. Lekker hoor!

Vervolgens zijn we doorgereden naar Deakin University en hebbenwe een ritje over de campus gemaakt zodat ik een beetje een beeld heb bij de campus. Ziet er allemaal erg goed uit.
Toen op weg naar Torquay, 1 van de beroemde surfstranden. Tussendoor zijn we nog even gestopt bijhet Aboriginal Cultural Centre en heb ik wat souveniers gekocht. In Torquay waren een hele hoop surfwinkeltjes (nice!!!) en prachtige stranden. Na Torquay zijn we doorgereden naar Bells Beach, wat ook een beroemd surfstrand is. Op de terugweg zijn we langs BarwonHeads gereden waar de Barwon River uitmondt in de oceaan. Er schijnt daar een baby dolfijntje te zwemmen! Om 17.00u waren we weer terug, een lange maar zeer geslaagde dag dus. 's avonds hebben we nog wat op de wii gespeeld.

Donderdag heb ik lekker gerelaxed. Wat foto's genomen, wat gecomputerd en wat gelezen.'sAvonds heb ik de bushfire appeal gekeken. Ze hebben inmiddels al meer dan 100 miljoen dollar opgehaald voor deslachtoffers van de branden!!
Voor degene die dat nog niet weten: ik zit een paar uur rijden van de bosbranden af.Het is hier wel 24/7 op het nieuws en iedereen kent wel iemand die in die gebieden woont. Zo ook Sharlene's familie. Ongelooflijke verhalen krijg je te horen. Het is allemaal zeer indrukwekkend.

Vrijdag ben ik met Jackie naar Queenscliff gegaan en we hebben daargelunched. Was erg gezellig en heb weer wat mooie foto's kunnen nemen.

Gister werd ik wakker en het zag er mistig uit.....of toch niet? Ik vroeg aan Steve: zijn dit wolken...of is dit rook? Hij vertelde dat het inderdaad rook was. Het is de rook van de branden in gipsland die door de wind over land, onze richting is opgekomen. De rook sloeg ook wat op mijn ogen en je rook ook echt een brandlucht. Vond dat toch wel heeel vreemd en ook wel een beetje eng! Tegen het einde van de dag was het zo goed als weg, nu vanochtend is het er weer wat meer.
Verder zijn we gister naar Jirrahlinga geweest. Dat is een sanctuary voor inheemse dieren die niet meer in het wild kunnen leven. Ik heb daar een koala kunnen knuffelen!!! Wat een schatjes zijn dat en hun vachtvoelt heel andersdanik had verwacht. Verder waren er in de sanctuarywombats, wallabies, kangaroes,Kaketoes (die praten), Kookaburra's, slangen en dingo's. Heb daar meteen 20 dollar gedoneerd voor de dieren dieverwondingen hebben opgelopen in de branden.

Gisteravond heb ik voor het eerst een aussie barbie (barbeque) meegemaakt!! Was erg leuk en gezellig.

Vandaag doe ik lekker rustig aan.

Hoop dat alles goed is bij jullie! Tot de volgende blog,

Veel liefs,
Michelle

ps: ik heb ook enkele filmpjes, maar het internet is te traag om die te uploaden. Misschien dat het volgende week wel lukt als ik op de campus zit.

Reacties

Reacties

Annemarievandekerkhof

Leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt,mijn dochter heeft ook 6maanden alleen door Australie getrokken en heeft daar veel geleerd,ook over zichzelf,en heeft er de tijd van haar leven gehad.Mijn man en ik hebben 4 weken door Australie getrokken en ons verhaal kun je lezen op www.vandekerkhof.com/holidays/ausie-2000/ Wij vonden ook dat de tijd daar voorbij vloog.Ik hoop dat je een net zo leuke en vooral leerzame tijd daar krijgt als wij die ervaren hebben.Ik blijf je volgen.
Liefs en groetjes Annemarie (gevonden via Derek ogilv ie fanclub)

Anika

Hee Aussiemies!

Gelukkig ontvang ik nu wel de updates van het blog en de feauteaux =). Het klinkt als een ontzettend enerverende week. De Aussie-slang is he-le-maal geweldig, het enige wat ik kende was Buggar en No worries mate (en Savvy, maar dat telt niet). Blijf vooral met de uitdrukkingen komen, voor hen die ooit nog eens naar Aussieland willen scheelt het weer een hoop uitzoekwerk =).

De branden in Australie zijn ook hier nog op het nieuws. Ik ben blij dat er wel enige afstand tussen jou en het gebied zit. Hoop dat de rook en brandlucht snel zullen verdwijnen.

Heel veel succes, maar vooral ook plezier op de campus volgende week!

Ta,

Anika

Mama

Kende het verloop van jouw eerste week natuurlijk al, maar het blijft leuk om het weer te lezen. de foto's zijn ook geweldig!!!!
XXX Mama

Lonneke

Hey mies! Wauw mooie verhalen! Wel beetje eng met die bosbranden.. had je ook gehoord van de brand in Alphen? (ik kijk nieuws op nos.nl ;)) Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op het mooie weer daar... hier was de sneeuw bijna weg, maar er is weer een nieuwe laag gevallen. Fijn dat je gastfamilie zo vriendelijk is en dat ze je overal mee naartoe nemen! De aussie-slang is net zo onbegrijpelijk als de US-slang haha... rare "engelsen" ;) veel plezier en we keep in touch! xx Lon

Oma

Heb genoten van je belevenissen de eerste week in Aussie en van je leuke foto's.
Vandaag hebben we Oma's 100ste geboortedag herdacht in restaurant ,,Groenendaal,,het was heel gezellig.Ik ben met Sergio,Ellen en de meisjes meegereden.Op de terug weg zijn we nog een uurtje bij tante Corrie geweest.Om 6 uur waren we in Leersum en had Donnatella alweer gevraagd of ik bij hun kwam eten.Dat gedaan ,we aten een tosti ,want veel trek hadden we nog niet na het heerlijke eten in het restaurant,je kent het wel!!!!!! Sergio bracht me toen om even 8 uur naar huis.
Om half negen had ik Oom Paul aan de telefoon,die wilde ook weten hoe het vandaag gegaan was.
en nu jouw verhaal en de foto's gelezen en bekeken.
Ga morgen ook hier naar het reisbureau voor informatie over onze reis ,dan kunnen we de 2 verhalen vergelijken en er een van kiezen.Ben benieuwt.!!!!!!
Succes met je verhuizing naar de campus woensdag!!!!
Liefs en groetjes, Oma.

Ellen

Hey Mies!
Wat een vermoeiende maar leuke week!
Toffe foto's ook hoor! Super!
Succes met je verhuizing van de week en hou ons op de hoogte! :D
Kus en knuf van de dutchies van PR xxx

ellen aka tante ellen

Hoi Michelle,
Wat een fijne eerste week en leuke foto s.Ahhhhhhh die koala,s schapjes en kangoeroe....Maar jij staat er nog leuker op!!!!
Heb ook al het gevoel dat je minstens een maand weg bent hoor!!
de meisjes maken zich wel zorgen om de bosbranden .Dat laten ze bijna dagelijks zien op jeugd journaal.Wat een katastrofe!!
liefs van ons

marja

Hoi Michelle.

Wat heb jij al veel gezien, leuke verhalen, we lezen ze met plezier,ze hebben daar een golden zag ik op de foto, ligt er ook lekker ontspannen bij. Ik kan mij voorstellen dat je het erg naar je zin hebt. Succes met de verhuizing naar de campus.
Liefs George en Marja

pie

hey mies, klinkt allemaal heel vervelend dat australie!!! wanneer ga je beginnen met je colleges? echt leuk om al die verhalen te lezen, ben heel benieuwd naar wat je nog allemaal voor moois mee gaat maken. x

Domi

Lieve Mies,

Leuk dat je zo actief stukjes schrijft en wat een mooie foto's! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en wat heerlijk dat je zo goed bent opgevangen daar.

Veel plezier nog bij je gastgezin, succes met verhuizen en vast veel plezier op de campus. Je hebt al snel die introdagen toch?

Liefs,
Domi

Sanne

G'day... how your going mate! Zit al lekker in de slang zo te lezen. :) De bosbranden zijn inderdaad wat minder. Have fun en succes met de colleges!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!